תמחור יחידת נופש להשכרה

מאת: שמול

לא אחת קרה שקיבלתי תלונות מבעלי יחידות שלא קיבלו מספיק פניות טלפוניות לגבי יחידת נופש שפרסמו אצלנו בלוח ההשכרה. תגובתי לפניות כאלה היא די סטנדרטית: עוד לפני שאני מסתכל על המחיר שבעל היחידה דורש, אני משיב לו במייל: "בדקת שהמחיר שאתה מבקש ריאלי ותחרותי מספיק?".

אנשים שוכחים שיש שוק ואי אפשר לבקש איזה מחיר שרוצים. אם מפרסמים אחרים מבקשים פחות ממה שאתה מבקש, כנראה שאתה תקבל טלפון רק אחרי שכל האחרים יסגרו עסקאות במקרה הטוב - ובמקרה הפחות טוב, לא תצליח להשכיר את היחידה באותה שנה.

גם אני בעל יחידה (בקיץ) ואני מרגיש בתנודות במחיר משנה לשנה. אפילו הייתה שנה שבה החופש הגדול הסתיים מוקדם מהרגיל בעקבות רפורמה כזו או אחרת של שר החינוך שי פירון ובאותה שנה המחיר של השבוע שלי צנח ביותר מ-1,000 ש"ח. מה היה קורה אם הייתי דובק במחיר של השנה הקודמת? הייתי נשאר עם היחידה ביד ולאף קונה לא היה אכפת שבשנה הבאה המחירים היו אחרים. זו דרכו של שוק חופשי.

אבל בזמנו קניתי את היחידה ב-10,000$

זה גם משפט שאני שומע לא מעט. להשתמש במשפט הזה כלפי אדם שמחפש לנפוש ולא מכיר את השוק הזה של יחידות הנופש זה חסר משמעות. מבחינתו הוא יודע מה הוא מקבל, מה המחירים של נופש במלון, מה המחירים שבעלי יחידות נופש מציאותיים יותר מבקשים על השכרת יחידת הנופש וזה כל מה שהוא צריך לדעת כדי לקבל החלטה.

הגיע הזמן לשכוח כמה היחידה עלתה לכם ולהתקדם עם השוק. מעבר לכך שהערך של היחידה צנח, גם שוק התיירות עבר שינוי ונפתחו אופציות נוספות שלא היו זמינות וזולות כשרכשתם את היחידה - חו"ל היא רק אחת מהן.

יש פרמטרים שיכולים לאפשר "משחק" במחיר

במיוחד בשוק של יחידות הנופש, בו התמורה היא זהה לחלוטין (יחידת הנופש שלי לא שווה יותר מיחידת הנופש של אחר) - קשה לבקש מחיר גבוה משמעותית. כשהמוצר זהה לחלוטין, צפוי שהמחירים יהיו בהתפלגות נמוכה - כלומר דומים. יש הבדל ביחידות הנופש - סוויטה רגילה אינה דומה במפרט שלה לסוויטה קאריבית, אבל ברור שמדובר ב"מוצרים" שונים והמחירים שלהם שונים. אנחנו מדברים פה על אותו סוג יחידה באותו מלון.

יוצא מן הכלל הוא מספר הנופשים בהסכם שלכם. אם ברשותכם הסכם ישן שבו רשאים לנפוש ביחידה 5, הרי שיש לכם יתרון משמעותי שיכול להתבטא במחיר שכן רוב הסוויטות (הרגילות) מאפשרות על פי ההסכם אירוח של עד 4 אנשים. אם זה המקרה, שימו לב שאתם מציינים את זה במודעה שאתם מפרסמים.

אולם יש מספר פרמטרים שעשויים להשפיע על המחיר ולאפשר לכם לבקש יותר על יחידת הנופש:

  1. מיקום גאוגרפי - אם כל בעלי היחידות בשבוע שלכם גרים ברמת הגולן ואתם גרים במרכז, אין ספק שאתם מציעים תנאים נוחים יותר לאנשים רבים יותר ברדיוס שלכם.
  2. תנאי תשלום - אם אתם בעלי עסק ויכולים לגבות באשראי, או מוכנים לקבל תשלום חלקי או מלא בצ'קים - זה יתרון שעשוי לשחק לטובתכם. אני באופן אישי מקבל רק מזומן.
  3. מספר יחידות - קרה לי לא מעט שמשפחות רוצות לנפוש ביחד ומחפשות אדם אחד בעל 2 יחידות נופש באותו המועד. אם אתם כאלה, אתם יכולים לחסוך התעסקות ולגבות תשלום בהתאם. מאידך, ייתכן שהנופשים יבקשו שתעזרו להם עם המחיר כי "אנחנו לוקחים שניים".
  4. היצע - אם אתם המפרסמים היחידים בצירוף של מלון\סוויטה\שבוע מסויים, אתם יכולים לבקש יותר. אם לא והזמן דוחק בכם - כדאי להנמיך מחיר.

איזה מחיר עליי לקחת?

זו השאלה הבאה שאני נשאל. והתשובה כמעט תמיד, מלבד מי שבעל יחידת נופש בשבוע שלי, היא שאין לי מושג. אין מחירון ואין "מחיר מומלץ לצרכן". מדובר בשוק חופשי שהוא מראש תנודתי מאוד ומושפע מכל הגורמים המשפיעים על שוק התיירות של אילת, בנוסף על גורמים שמשפיעים ישירות על קלאב הוטל.

יש 52 שבועות בשנה, שני מלונות של קלאב הוטל באילת, 7 סוגים של יחידות נופש - המכפלה של כל אלה נותנת 724 "מיני-שווקים" קטנים שלכל אחד מהם מחיר משלו. אין סיכוי שבנאדם אחד יידע את כל זה ואין גם טעם לשאול.

כדי להבין מה המחיר המתאים יש להסתכל על השוק - כלומר לעשות חיפוש של יחידות נופש להשכרה במלון, בשבוע ובסוג הסוויטה שלך כדי להבין מה המחיר כעת. זה ייתן מושג כללי. באופן כללי אפשר לומר שהמחיר הממוצע באילתה ייתן לך מסגרת מספקת למחיר. לתוך זה כמובן יש לשקלל שיקולים אישיים (לדוגמה: ייתכן כי מתחת למחיר מסויים משתלם לך לקחת את המשפחה ולצאת לנופש בעצמכם).

לסיכום

יחידות נופש הן מוצר לכל דבר. כמו שרכב שרכשתם ב-100,000 ש"ח לא יימכר במחיר הזה מספר שנים לאחר מכן, כך גם יחידות הנופש שלכם. היו ערניים לתנודות השוק והשוו את המחיר שלכם לשאר המציעים בשוק באותה השנה וקבלו החלטה לגבי המחיר הנכון.

בהצלחה!